Foråret og sommeren 2014 var helt fantastisk, og næsten for varm. Der var mange smukke ture på vandet og masser af arbejde på land.
Nyt halspunkt
Lige inden vi kom i vandet, blev der monteret fastgøringspunkt for halsbarm på genakker eller flying jib, helt ud i stævnen. Det er mere end 70 cm foran forstaget.
Båden er ikke målt ind med dette halspunkt i J-målet, så det er ikke i brug, når vi sejler kapsejlads. Men det er fantastisk med den ekstra kraft ude for, når vinden er let og familien er med.
Hele vinteren fra oktober til april står Mila godt beskyttet i sit vinterhus. Her har den gamle dame fået det sidste lag lak og venter kun på at kranen kommer og sætter hende fri.
Logbog 2015
Foråret var lunt, så der blev gået til den under teltdugen.
Dæk
Milas lakerede dæk er af massivt oregonpine, lagt helt som det originale med skjulte søm og bomuld, dog med 3M nådefuge. Da jeg overtog båden i 2006 var den klassiske lak bygget godt op, og var omkring 1,5 til 2 mm tyk. Det gav store problemer med lakken som sap sit greb i dækket særligt langs nåderne. Der var ikke andet for end at tage al lakken af og begynde forfra. Så i foråret 2008 valgte jeg efter mange overvejelser at give dækket PU-lakken Coelan.
Jeg fulgte forskrifterne nøje, og gave to gange preimer og der efter 10 lag med mellemslibning inden det sidste. Skandæk og midtfisk er i mahogany, som skal have en særlig rød primer. Den røde primer er vanskelig at arbejde med, og giver et meget "rødt" resultat. Men alt i alt var det store arbejde tilfredsstillende, resultatet var flot og har holdt rigtig godt.
I foråret var der så gået otte sæssoner, med et par mindre reperationer efter skader og ellers kun vask med vand. Jeg havde dog over de sidste år bemærket et par mindre sprækker over nåderne, hvor der generelt var opstået en dekomponering af lakoverfladen. Så jeg skulle over det igen. Men på anbefaling fra forhandleren nøjedes jeg med en grundig matslibning af det hele med korn 120 og grundig rengøring, og så to friske lag.
Resultatet er som nyt igen, selvfølgelig igen meget glat, men det er jo prisen for et smukt lakkeret dæk.
Fribord
Mila har naturligvis limede bord, og efter 65 sæssoner på vandet har limen sluppet mange steder. De tre øverste bord er fræset, og der er limet 6 mm liste i med PU-lim en gang i 1990-erne. De næste to bord er nu også sluppet, hvilket resulterer i indtrængende vand og mørke streger i den smukke klædning.
Det er jo et større omgang at gå i gang med, så jeg forsøgte mig med en ny løsning, hvor man skærer den gamle limning op med en Feincutter og et 1 mm-blad. Her limer man så den savede fuge med epoxy (sprøjtet ind med nål og kanyle), hvilket giver en tynd sort streg hele vejen. Jeg forsøgte blot med ca. 2 meter i hver side, for at bedømme holdbarheden, arbejdsgangen og udsendet.
Her i foråret 2016 har jeg gennemgået limningen efter én sæsson. Limningen holder fint, men jeg er ikke tilfreds med den sorte streg fra savsrporet, og har planer om at lave det rigtigt, med fræsning og limet liste. Det bliver dog tidligst til marts 2017.
Skrog
Også i foråret 2015 blev der skiftet mere end 100 propper under vandlinjen. Det varer nok et par år, før de alle er taget.
På vej op gennem Storebælt mod DFÆL sommerstævne i Kerteminde 2014.
Der blev skiftet over 100 proppper under vandlinjen ved forårsklargøringen 2014.
Det matslebne dæk, klar til to nye lag Coelan.
Skødeviseren til fokken er ikke afmonteret, men den var af sidste år, og der er lakket grundigt under og i skruehuller.
Det nylakkerede dæk spejler fokken. Det bliver ikke ved, med tiden bliver den heldigvis mindre glat.
Mig og Mila
Copyright © All Rights Reserved